نمکتاب

نمکتاب
امام علی(علیه السلام): کتاب غذای روح است.هر کس با کتاب آرامش یابد هیچ آرامشی را از دست ندهد.

قدمی برای تحول مطالعه کشورمان!

سایت نمکتاب:namaktab.ir
کانال نمکتاب: @namaktab_ir





در اين وبلاگ
در كل اينترنت
آخرین مطالب
طبقه بندی موضوعی
مطالب پربحث‌تر
آخرین نظرات
دوشنبه, ۴ فروردين ۱۳۹۹، ۰۳:۳۷ ب.ظ

تشکیلات

گزیده ای از سخنان تشکیلاتی بزرگان

 

آیهی قرآن میفرماید: «محمد رسول الله و الذین معه اشدّاء علی الکفّار رحماء بینهم» اشداء بر کفار معنایش این نیست که با کفار دائم در حال جنگند. اشداء، شدت، یعنی استحکام ... استحکام یک وقت در میدان جنگ است، یک جور بروز میکند؛ یک وقت در میدان گفتگوی با دشمن است، یک جور بروز میکند. شما ببینید پیغمبر در جنگهای خود، آنجایی که لازم بود با طرف خود و دشمن خود حرف بزد، چه جوری حرف میزند. سر تا پای نقشهی پیغمبر استحکام است؛ استوار، یک ذره خلل نیست. در جنگ احزاب پیغمبر با طرفهای مقابل وارد گفتگو شد، اما چه گفتگویی! تاریخ را بخوانید. اگر جنگ است، با شدت؛ اگر گفتگو است، با شدت؛ اگر تعامل است، با شدت؛ با استحکام. این معنای اشداء علی الکفار است. رحماء بینهم، یعنی در بین خودشان که هستند، نه؛ اینجا دیگر خاکریز نرم است، انعطاف وجود دارد؛ اینجا دیگر آن شدت و آن صلابت نیست. اینجا باید دل داد و دل گرفت. اینجا باید با هم با تعاطف رفتار کرد.

(سوره مبارکه الفتح آیه 29)

 بیانات در دیدار مسئولان نظام به مناسبت مبعث حضرت رسول اعظم صلی الله علیه و آله وسلم 9/5/87.

**

ثواب الهی را نباید نادیده گرفت. بدانید، هر شبی، هر ساعتی و هر لحظه که شما رنجی میبرید، مراقبتی میکنید، زحمتی میکشید، کرام الکاتبین آنرا مینویسد و هنگامی که نهایت نیاز را به آن دارید، عین همان عمل صالح برای شما حاضر و ناظر است و به کمکتان می آید. 76/4/25

**

اگر تشکیلاتی بوجود آمد، اما هدف روشنی نداشت، یا هدف داشت ولیکن برنامه ریزی برای رفتن به سمت آن هدف انجام نگرفت و تشکیلات بیکار ماند، به خودی خود، تشکیلات از هم خواهد پاشید و اگر هم بماند، صورت بی جانی خواهد بود. خاصیت تشکل انسانی این است. هدف را محدّد کنید و مشخص نمایید که میخواهید چه کار کنید.

همدیگر را حفظ کنید و نگه دارید؛ مثل کوهنوردها در جاهای خطرناک که با ریسمان یکدیگر را، کمرها را، به هم وصل میکنند؛ یکی اگر پایش بلغزد، پرت نمیشود تا آخر کوه؛ وقتی به همدیگر وصل شدند، ریسمان بستند، اگر یکی لغزید، دیگران که هنوز نلغزیدهاند، او را نگه میدارند و بالا میکشند؛ ارتباط و اتّصال، اینجوری است.

وتواصَوا بِالحَقِّ وَ تَواصَوا بِالصَّبر؛ هم به پیمودن راه حق یکدیگر را توصیه کنید، هم به صبر؛ صبر یعنی استقامت، ایستادگی، ثبات قدم، در مقابل حوادث تلخ نلغزیدن، نلرزیدن، مردّد نشدن؛ این عرض ما با شما است.

**

یک کار جمعی خصوصیتش این است که فرد باید خودش را در جمع حل کند، گُم کند؛ که این گُم کردن، عینِ بازیافتن به نحو درست است. چیزی کم نمیشود از آدمها، چیزها افزوده میشود. من مثال میزنم به این لیوان آبی که توی آن یک حبّه قند را میاندازید. این یک حبّه قند یک چیز مشخصی است، به قدر خودش شیرینی دارد، به قدر خودش همهی چیزهایی که توی قند هست، در این هست. وقتی در لیوان آب انداختی، تمام است؛ یعنی یک ذرّه از این ذرّات ریزی که زیر دندان میآمد و صدا میکرد و خودش را نشان میداد که هان! مَنَم، یک دانه از اینها باقی نمیماند؛ تمام حل میشود در آب.

در رابطه با اخلاق تشکیلاتی، اصل همین است، بایستی جوری باشد که انسان منیّتهای خودش را، آن خود محوریها را در قبال جمع کنار بگذارد.

2/3/1359

**

سازمانهای بشری با کار زندهاند. مثلاً اگر شما به یک یگان نظامی، تحرک و برنامه و دستور ندهید، یک ماه که در یک جا بماند، به خودی خود منحل میشود. لازم نیست کسی آن را منحل کند؛ به خودی خود منحل میشود! قدرت و نفوذ فرماندهی در سراسر تمام اجزای این مجموعه است که آن را به حرکت و نشاط در میآورد و حیات جمعیشان را حفظ میکند. شما این کار را بکنید؛ یعنی در مجموعهی خودتان کار را چنان بدمید که تحرک آن دائمی باشد و اصلاً این فکر به ذهن کسی نیاید که ممکن است روزی این مجموعه منشعب یا منحل شود. (1381/11/08)

**

باید مسأله فرهنگ را با کلیتش، مسأله اول این کشور به حساب آورد.

**

امروز هیچکس نمیتواند انکار کند که فوریترین هدف دشمنان جمهوری اسلامی، تسخیر پایگاههای فرهنگی کشور است. 10/6/1380

**

در عرصهی فرهنگ، بنده به معنای واقعی کلمه، احساس نگرانی میکنم و حقیقتا دغدغه دارم. این دغدغه از آن دغدغههایی است که آدمی به خاطر آن، گاهی ممکن است نصف شب هم از خواب بیدار شود و به درگاه پروردگار تضرّع کند.

جواب کار فرهنگی باطل، کار فرهنگی حق است.

**

باید طلبگی کار کنیم، باید فقیرانه کار کنیم. نه اینکه پول نخواهید، نه اینکه امکانات نخواهید، نه اینکه دنبالش نروید. چرا بروید، اما اگر نشد؛ ره چنان رو که رهروان رفتند؛ یعنی با همان کمبود و فقر.

**

سعی کنید در زیبایی کوشش کنید، سرمایه   گذاری کنید، نگویید آقا ما اهل این چیزها نیستیم، این زر و زیورها نیستیم، ما اهل دنیا نیستیم، نه آقا! این دنیا نیست، این آخرت است؛ به گردن من. در زیباییِ کاری که انجام میگیرد، کوشش کنید و پول خرجش کنید، هیچ اشکالی ندارد. البته زیبایی که میگویم، نه کارهای تجملاتی زرق و برقدارِ بیمحتوا.

**

همه کارها را خبرهها انجام میدهند؛ چرا کار فرهنگی را خبرهها نباید انجام بدهند و هر کسی وارد میدان کار فرهنگی بشود و چیزی بگوید و نظری بدهد و اقدامی بکند؟

هر پیامی، هر دعوتی، هر انقلابی، هر تمدنی، هر فرهنگی مادامی که در قالب هنر ریخته نشود شانس ماندن ندارد.

**

وجدانِ کار یعنی اینکه اگر کاری برعهده گرفتیم و انجام آنرا تعهد کردیم - چه کار برای شخص خودمان یا خانواده خودمان، جهت نان در آوردن باشد و چه کاری اجتماعی و مردمی مربوط به دیگران باشد؛ مثل امور مهم اجتماعی و مسئولیتهای کشوری - آن را خوب و کامل و دقیق انجام دهیم. به تعبیر معروف، برای آن کار سنگ تمام بگذاریم.

**

تشکیلات میتواند معبد باشد ولی مبادا تبدیل به معبود گردد. اصول و ارزشهای عقیدتی و معنوی خویش را در قالب تشکیلات حفظ و بر صمیمیت و همدلی بین اعضاء تاکید کنید.

1373/1/1

 از جمله کارهایی که باید بکنید، یکی این است که مخاطب خودتان را خلق کنید.

یک تشکیلات واحد، اولین و واضحترین معنایش این است که افرادی که در این تشکیلات کار میکنند. اینها به دنبال یک جهت واحدی، به دنبال گمشدهی واحدی می  گردند، آن هم با همکاری و همراهی و همگانی با یکدیگر. پس اخلاق تشکیلاتی یعنی اخلاق اسلامی.

**

خیلی از ماها نیتهایمان خوب است و با نیتِ خوب وارد میشویم؛ اما نمیتوانیم این نیت را نگه داریم؛ این نیت در اثنای راه به موانعی برخورد میکند؛ سایش پیدا میکند؛ کمرنگ و ضعیف میشود و احیاناً یک جاذبهی قوىِ معارضی دل را - که جایگاه نیت، دل است - به سوی خودش جذب میکند؛ یک وقت نگاه میکنید، میبینید اصلاً نیت رفت؛ نیت یک چیز دیگر شده؛ آن وقت راه انسان عوض میشود.

**

یک کادر برجسته و لایق، کسانی نیستند که لزوما درس مدیریت یا دوره علوم سیاسی را گذرانده باشند؛ کسانی هستند که هدفها را خوب بفهمند، راهها را خوب تشخیص بدهند، بتوانند خوب تصمیم بگیرند و خوب اقدام کنند. (1377/11/13)

**

یک جبههای دارد حق را دنبال میکند؛ جبههی مقابل او به دنبال باطل است. یک وقت هست که این جبههی حق میترسند؛ خب بله، معلوم است که شکست میخورند؛ حقند، اما شکست میخورند. یک وقت هست که بیصبری نشان میدهند، البته شکست میخورند؛ یک وقت حرف حق دارند، اما به لوازمش عمل نمیکنند، دنبال دنیا و مادیت و عشرتند، البته شکست میخورند. خدای متعال چک سفیدی نداده است که شما چون بر حقید، حتما پیروز خواهید شد؛ نه، شما پیروز خواهید شد، چون بر حقید، و چون ایستادگی میکنید. اگر بایستید، پیروز خواهید شد. ولی تا فرا رسیدن آن پیروزی نهایی، مبارزه، درگیری و چالش ادامه دارد.

 بیانات در دیدار بسجیان استان کرمانشاه؛ 22/7/90

**

هشت سال جنگ بود. شوخی که نیست! ما برای چه این همه در مقابل دشمن مقاومت کردیم؟ دشمن از ما چه میخواهد که اینطور فشار وارد میکند؟ اینکه دیگر جای ابهامی ندارد. پای این فکر و پای این «بلی» را گفت: گفتی این بلی روز الست - با خرید هزاران «بلا» امضا کردند و خودتان بیشتر از همه باید پای این اصول بایستید. باید مقاومت کرد. البته من قبول دارم که مقاومت سخت است و عدهی کمتری آن را برمیتابند. اما این عدهی کمتر، همان کسانی هستند که «کم من فئة قلیلة غلبت فئة کثیرة باذن الله(3)». و شما، آنهایید.

**

تکلیف این است که ما اصلی را که به آن اعتقاد پیدا کردیم، پای آن را امضا کردیم، با خون هم امضا کردیم، رها نکنیم.04/11/1371

**

با برگشتن یک عدهای از این قافلهی عظیم، هرگز این قافله از راه باز نمیماند؛ «من یرتدّ منکم عن دینه فسوف یأتی الله بقوم یحبّهم و یحبّونه»؛ ... رویشهایی به وجود خواهد آمد. یکی از این رویشها، خود شما جوانها هستید. شما که دوران جنگ را ندیدید، شما که امام را ندیدید، شما که در عرصههای جنگ نبودید؛ اما امروز سر تا سر کشور اسلامی و انقلابی ما از روحیهی ایستادگی و ثبات و افتخار و احساس عزت، لبریز است.

(سوره مبارکه مائده، آیه 54)

بیاینات در دیدوار خانوادههای شهدا و ایثار گران استان خراسان شمالی؛ 22/7/91.

***

آنان که کمر بستهاند برای اسلام باید اشخاصی باشند که اگر همه رفتند آنها بمانند بروید سراغ کارهای نشدنی تا بشود. تصمیم بگیرید بر برداشتن کارهای سنگین تا بردارید.

(و لا یخشون احد الا الله).

خب زحمتهایش چه؟ جوابش این است که (و کفی با الله حسیبا). خدا را فراموش نکن. خدا حسابت را دارد. در میزان الهی، رنج تو، محرومیت تو، کف نفس تو، حرصی که خوردی، زحمتی که کشیدی، کاری که کردی، خون دلی که خوردی، دندانی که روی جگر گذاشتی، اینها هیچ وقت فراموش نمیشود.

**

در جمهوری اسلامی، هر جا که قرار گرفتهاید، همانجا را مرکز دنیا بدانید و آگاه باشید که همهی کارها به شما متوجه است. چند ماه قبل از رحلت امام عجل الله تعالی فرجه الشریف، مرتب از من میپرسیدند که بعد از اتمام دورهی ریاست جمهوری میخواهید چهکار کنید. من خودم به مشاغل فرهنگی زیاد علاقه دارم؛ فکر میکردم که بعد از اتمام دورهی ریاست جمهوری به گوشهای بروم و کار فرهنگی بکنم. وقتی از من چنین سؤالی کردند، گفتم اگر بعد از پایان دورهی ریاست جمهوری، امام به من بگویند که بروم رئیس عقیدتی، سیاسی گروهان ژاندارمری زابل بشوم- حتی اگر به جای گروهان، پاسگاه بود من دست زن و بچهام را میگیرم و میروم! والله این را راست میگفتم و از ته دل بیان میکردم؛ یعنی برای من زابل مرکز دنیا میشد و من در آنجا مشغول کار عقیدتی، سیاسی میشدم! به نظر من بایستی با این روحیه کار و تلاش کرد و زحمت کشید؛ در این صورت، خدای متعال به کارمان برکت خواهد داد. 5/12/1370

**

شما هر جا هستید و هر جا مشغول کارید، بدانید همان جا یک گوشهای از این جبههی وسیع است؛ اگر همانجا خوب منظبط و وفادارانه و با مهارت کار کنید، در این جبهه اثر گذاشتهاید. 6/2/1385

**

بگذارید به خاطر شعار شما، بعضیها از شما اجتناب کنند. من این را میخواهم که عدهای حریم انقلابی را حفظ کنند. الآن عدهای روی مسائل اصلی انقلاب جرأت پیدا کردهاند! مثل همان که میگفت؛ به بدهکار که رو بدهی، طلبکار میشود.

**

در زمینهی کار سازمانی و تشکیلاتی از کاغذبازی و اداره بازی پرهیز کنید. این توصیه را جدی بگیرید و هر چه میتوانید مورد توجه قرار دهید که بسیار مهم است.

**

 حقیقتا این واقعیتی است که برای یک انقلاب، انسانسازی از همه چیز مهمتر است. اگر انقلاب، انسانسازی نکند، هیچ کاری نکرده است.10/10/1369.

**

برای یک کشور، نیروی انسانی همه چیز است. ما اگر نیروی انسانی نداشته باشیم، هیچ چیزی نداریم. 21/9/1368

**

دشمن اسلام هر کس که باشد ضعیف است. به قدرتهای ظاهری و سر و صدایشان نگاه نکنید. آنها در مقابل مثل خودشان خوبند؛ در مقابل اسلام و معنویت و نیروی ایمان و اتکای به خدا، ضعیفند. تجربه ... این را به ما نشان داده است.

4/6/1369.

**

کشور و آینده آن، متعلق به شما است خود را برای فتح افقها دور دست و انجام کارهای بزرگ آماده کنید.

بیانات در مراسم دانش آموختگی دانشجویان افسری و تربیت پاسداری دانشگاه امام حسین علیه السلام؛ 31/2/93.

**

اگر برای خدا پا در میدان گذاشتید و ایستادگی کردید، پیروزی قطعی است؛

«و لو قاتلکم الذین کفروا لولّوا الأدبار ثمّ لا یجدون ولیّا و لا نصیرا* سنّة الله الّتی قد خلت من قبل و لن تجد لسنّه الله تبدیلا»

(سوره مبارکه فتح، آیات 22-23)

بیانات در دیدار مردم قم؛ 19/10/91.

**

اگر نصرت خدا بکنیم- نصرت خدا یعنی فکر کردن، اندوختن اندیشههای ناب، مطرح کردن درست آن در عالم، پای آن ایستادن، تدبیر برای پیشبرد آن به کار بردن، در مقابل خطرات آن سینه سپر کردن - «لینصرنّ الله»؛ خدای متعال حتما و قطعا نصرت خواهد کرد. معنای «لینصرنّ» این است؛ یعنی خدا حتما و قطعا نصرت میکند. «و من اصدق من الله قیلا»؛ از خدا راستگوتر کیست؟

(سوره مبارکه نساء، آیه 122)

 بیانات در دیدار مردم قم؛ 19/10/91

**

خدای متعال وعدهی پیروزی بدون حرکت به هیچ کس نداده است. صرف مؤمن بودن هم کافی نیست؛ مجاهدت لازم است، صبر لازم است؛ «و لنصبرنّ علی ما ءاذیتمونا»

سوره مبارکه ابراهیم آیه 12.

بیانات در دیدار مسئولان نظام و سفرای کشورهای اسلامی؛ 20/3/91

**

عزیزان من! مواظب باشید دشمن حرکت شما را متوقف نکند خدای متعال در دو جای قرآن به پیغمبرش میفرماید: «فاستقم کما امرت» «استقامت کن». استقامت یعنی ایستادگی کردن، ادامه دادن، راه را دنبال کردن، متوقف نشدن؛ این رمز کار است باید پیش برویم.

(سوره مبارکه الشوری آیه 15)

 10/11/90.

**

«و لله جنود السماوات و الأرض» از چه میترسید؟ سپاه زمین و آسمان؛ مال خداست. با خدا باش، این سپاه زمین و آسمان مال شماست؛ در اختیار شماست. این سنت الهی است.

(سوره مبارکه الفتح آیه 4)

بیانات در دیدار مسئولان نظام به مناسبت مبعث حضرت رسول اعظم صلی الله علیه و آله وسلم؛9/5/87.

**

« و لو قاتلکم الذین کفروا لولّو الأدبار ثمّ لا یجدون ولیّا و لا نصیراً»

و اگر کافران (در سرزمین حدیبیّه) با شما پیکار میکردند بزودی فرار میکردند، سپس ولیّ و یاوری نمییافتند!

اگر بایستید، اگر استقامت کنید، اگر هدف را گم نکنید، اگر تلاش را متوقف نکنید، بدون تردید  غلبه تردید غلبه در این عرصه با شماست. حاصل حرف من همین است با شما جوانان عزیز.

بیانات در دیدار اساتید و دانشجویان دانشگاههای شیراز؛

(سوره مبارکه الفتح آیه 22)

14/2/87

**

خوف از دشمن در دل جوانان ایرانی نیست. جوانان ما از دشمن نمیترسند. حزن و اندوه بر اینکه زیر سلطهی دشمنند، در دل آنها نیست. «الّا تخافون و لا تحزنوا»؛ خوف نداشته باشید، حزن و اندوه نداشته باشید. این پیام ملائکهی الهی و فرشتگان الهی به شماست.

(سوره مبارکه فصلت آیه 30)

بیانات در دیدار دانش آموزان و دانشجویان بسیجی؛ 9/8/86

**

توکّل معنایش این نیست که کار را رها کنید بنشینید تا خدا بیاید عوض شما کار را انجام بدهد؛ این نیست؛ توکّل این است که شما راه بیفتید، عرق بریزید، تلاش کنید، آنوقت یقین داشته باشید که خدای متعال شما را کمک خواهد کرد؛ امروز مسئلهی جمهوری اسلامی این است.

**

انقلابىِ مثبت حتّى اگر هیچ کاره هم باشد، خودش را مسئولترین افراد میداند و  وارد میدان میشود. من میخواهم به شما عرض کنم: عزیزان من! جوانان! انقلابىِ مثبت باشید. 1379/12/09

**

امام بزرگوار ما در راه حق و عدالت قائل به رودربایستی و ملاحظهی این و آن و ترس و ضعف و عقبنشینی نبود؛ او هم همانطور که امیر المؤمنین علیه السلام توصیه فرموده بود که: «لا تستوحشوا فی طریق الهدی لقلّه اهله»، از تنهایی نمیترسید؛ از اینکه تنها بماند، نمیترسید، واهمه نداشت؛ حق با اوست، پس خدا با اوست.

 

(نهج البلاغه، خطبه201)

6/5/86

**

اگر میبینید بعضیها «ربّنا الله» را گفتند، اما امروز به جای کعبه رو به بتکده دارند؛ شعارِ خوب را دادند، اما امروز 180 درجه در جهت عکس آن شعار حرکت میکنند، عاملش این است؛ نتوانستند نگه دارند، چرا نتوانستند؟ چون در اثنای راه، جاذبهها پیدا میشود.

بیانات در دیدار رئیس جمهور و اعضای هیأت دولت، 8/6/84

**

امیر المؤمنین علیه السلام یکی از القابش «کرّار غیر فرّار» است ... یعنی مهاجم، مقتدر، دارای فکر  و بدون  عقبگرد. مواضع محکم، ایستادگی بر مبانیِ مورد قبول و مورد اعتقاد، از موضع تدافعی خارج شدن و نسبت به کجیها و زشتیها و بدیها و ظلمها و بیعدالتیهای دنیا در موضع تهاجمی قرار گرفتن؛ این همان صفت کرّار غیر فرّار امیرالمؤمنین علیه السلام است.

بیانات در خطبههای نماز جمعه، 28/5/84

**

شک نداریم وعدهی الهی که فرمود: «وعد الله الذین امنوا منکم و عملوا الصالحات لیستخلفنّهم فی الارض کما استخلف الذین من قبلهم و لیمکّننّ لهم دینهم الّذی ارتضی لهم» وعدهی عملی است و تحقق پیدا خواهد کرد. شرط آن، ایستادگی استقامت، راه را گم نکردن، هدف را گم نکردن، وحدت را حفظ کردن و به خدای متعال توکل کردن است.

(سوره مبارکه النور آیه 55)

بیانات در دیدار کارگزاران نظام، 6/2/84

[نبیِ اکرم صلی الله علیه و آله و سلم] خطاب به «عبدالله بن مسعود» - صحابی معروف میفرمایند: «یابن مسعود! اذا عملت عملا فعمل یعلم و عقل»؛ ای پسر مسعود! هر کاری که میخواهی انجام بدهی، با دانش و خرد انجام بده. این، استثناء ندارد و شامل همهی کارها میشود؛ ... «و ایّاک و ان تعمل عملا بغیر تدبیر و علم»؛ مبادا هیچ کاری را بدون تدبیر و دانش انجام دهی؛ همهی کارها باید سنجیده و علمی صورت گیرد. «فأنّه جلّ جلاله بقول: و لا تکونوا کالّتی نقضت غزلها من بعد قوة انکاثا»؛ چون خداوند میفرماید: مثل آن پیر زنی نباشید که پشم را نخ میکرد، بعد نخها را دوباره پشم میکرد. اگر کار را بیمنطق و بیدانش و بیتدبیر انجام دهید، قوّتی را که خدا به شما داده، واژگون کردهاید.

و ذخیرهی علم و عقل را به زمین ریختهاید و به عقب برگشتهاید. ما نباید به عقب برگردیم.

(مکارم الاخلاق رضی الدین حسن بن فضل طبرسی ص 446؛ بحارالانوار، علامه مجلسی ج 74 ص 112)

بیانات در دیدار جمعی از دانشجویان زنجان، 22/7/82.

 

**

دفاع مقدس وسیلهای شد برای اینکه استعدادهای مکنون در انسانها به شکل عجیبی بروز کند. مثلا شهید حسن باقری، بلا شک یک طراح جنگی است. کی؟ در سال 61؛ کی وارد جنگ شده است؟ در سال 59 این مسیر حرکت از یک سرباز صفر با یک استراتژیست نظامی، یک حرکت بیست ساله، بیست و پنج ساله است؛ این جوان در ظرف دو سال این حرکت را کرده است! اینها معجزه انقلاب است.

**

امروز هم جنگ بدر کبری است. ای بسا همینهایی که در این بدر کبری امروز شرکت خواهند کرد، انشاءالله همانهایی باشند که در ظهور ولی عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف هم جزو آن 313 نفر هم باشند، یعنی اگر زنده بمانند اینهایی که تو این مجموعه هستند، بلاشک توی آن مجموعه هم خواهند بود مگر به شهادت یا به مرگ صحنه را خالی کنند. 22/4/1373

**

آن گروهان یا گردان یا لشکر سربازی که در جبههی جنگ، قلعه و دژی را فتح میکند و بعد دچار غفلت میشود، این غفلت از کجا حاصل میشود؟ عواملی وجود دارد که این غفلت را به وجود میآورد. اولین عامل، بیانگیزگی، ضعیف شدن انگیزه و غیرت، ضعیف شدن ایمان و ضعیف شدن همبستگی و شجاعت است. 19/10/1379

**

امروز جمهوری اسلامی و نظام اسلامی با یک جنگ عظیمی مواجه است؛ لیکن جنگ نرم

؛جنگ نرم، راست است؛ این یک واقعیت است؛ یعنی الان جنگ است! 4/6/1388

**

 عرصهی جنگ نرم، بصیرتی عمّار گونه و استقامتی مالک اشتروار میطلبد؛ با تمام وجود، خود را برای این عرصه آماده کنید. 23/11/1392

**

این ملت، برای اینکه حیثیتش و کیان حقیقی و انسانی و اسلامی و انقلابی و فرهنگ ملیاش حفظ شود، احتیاج به مجاهدت و مقاومت و ایستادگی در مقابل تهاجم دشمن و تهاجم کردن به نقاط ضعف دشمن دارد. این را خودیها میتوانند بکنند. من فقط حرفم همین است. 21/5./1371

**

جنگ فرهنگی کار آسانی نیست؛ کار زبدگان است. 9/12/1379

**

امروز بزرگترین جهاد در میدان تبلیغات این است که کسی بتواند ملت ایران را به عاقبت و فرجام این راه امیدوار کند.6/1/1372

**

این جبهه فقط با تقوا پیش خواهد رفت. این نظام جز با رعایت تقوا و طهارت و پاکی و محاسبه دقیق و صحیح و حسابرسی هر کدام ما از خودش - «حاسبو انفسکم» - پیش نخواهد رفت. 23/5/1370

**

مادامی که هوشیارانه، آگاهانه در میدان نباشیم، تدبیر لازم را به کار نبریم، کمک الهی به سراغ ما نخواهد آمد. 2/7/1388

**

 نقطه قوت شما ایمان، و ایثار و دل دادن به مجاهدت و همچنین همبستگی و همدلی شما با هم است. 3/3/1384

**

یک جوان دانشجوی کمسال با یک مجموعه معدودی که خودش اسم آن را گذاشته تیپ صد نفر آدم یک تیپند؟! صد و پنجاه نفر آدم یک تیپند؟!  او خودش میگوید تیپ! میرود به غرب کشور یا جنوب، با این تیپ مؤمن و مخلص، در مقابل جبههی دشمن با یک واحد رزمی مجهز و یک فرماندهی سابقهدار میجنگد. این ابزاری ندارد، جز همین ابزارهای ابتدائی، اما او به برترین ابزارها مجهز است؛ این تجربهی فرماندهی ندارد، اما او به قدر عمر این، فرماندهی کرده. اینها در مقابل هم قرار میگیرند، این بر او غلبه پیدا میکند؛ تانک او را مصادره میکند، امکانات او را مصادره میکند، پیروز برمیگردد. این با خودسازی به وجود میآید. بدون خودسازی نمیشود وارد این میدانها شد. 24/7/91

**

آن وقتی که از کار خسته میشوید، آن وقتی که احساس میکنید چه لزومی دارد کار را دنبال بکنم، آن وقتی که پای یک رفاقت در میان میآید، آن وقتی که پای یک افزون طلبی و خودخواهی و شخصی اندیشی در میان میآید، آن وقتی که پای یک قضاوت باطل نسبت به برادر مسلمان در میان میآید، آنجا به یاد این آیه بیفتید: «مال هذا الکتاب لا یغادر صغیرة و لا کبیرة إلا أحصاها» 23/5/1370

**

این چه دست قدرت الهی است که اینجور دلهایی ما را، جانهای ما را به سمت اهداف خودش حرکت میدهد؟ کار خداست. خدا با شماست. این خداست که شما را هدایت میکند. این خداست که دلهای من و شما را متوجه به راه درست میکند. 8/10/1389

**

 با یک لحظه و یک برهه خوب بودن. فرشتگان خدا بر انسان نازل نمیشود، نور هدایت و دست کمک الهی به سوی انسان دراز نمیشود و انسان به مرتبهی عبادالصالحین نمیرسد. باید این را ادامه داد و در این راه باقی ماند؛ ثم استقاموا. اگر بخواهید این استقامت به وجود آید، باید به طور دائم مراقبت کنید که این بار مبنای معنویت از سطح لازم پایین نیفتد . 17/7/81

**

عامل دیگر که امتحان بسیار بزرگی بر سر راه همه است، عامل دنیا و جلوههای فریبندهی آن بود. اگر در جبههی خودی، برخورداری مادی کم و امکانات، ناچیز بود. جلوههای دنیا پر جاذبه است و چشمها و دلها را میفریبد؛ چنان که بعضی از کسان را فریفت. ماهی وقتی به طمع خوردن کرم، قلاب را فرو داد، دیگر کار تمام شده است! 30/5/82

**

تقدیر الهی، یعنی اندازهگیریهای دقیق پروردگار؛ این لایتخلف است. چنانچه ما اندازهها را عوض کردیم، خدای متعال هم نتایج را عوض خواهد کرد. 5/12/77

**

شما حرکت را علی باب الله و متوکلا علی الله و قاصدا لوجهه الکریم ادامه دهید. تا انشاء الله خدای تعالی از شما قبول کند.

**

اگر اهل جهاد باشیم، هر جا هستیم، سنگر است. 13/6/1370

**

مهم این است که ما این ید بیضا را از جیبمان بیرون بیاوریم و نشان بدهیم؛ مهم این است که ما این عصای موسوی را بیندازیم؛ این همان ابتکار را لازم دارد.5/12/70

**

وقفه در راه خدا نارواست. استفاده از این فرصت و موقعیت هم که خدا به ما داده است تا بتوانیم این بار را برداریم. بزرگترین کار ماست. الان بزرگترین افتخار این است که خدا ما را بندهی خودش بداند و از ما بخواهد این بار را برداریم. لذاست که من عرض میکنم شما باید تلاش کنید تا جبههی خودی و آن جمع سیصد و سیزده و نفری بدر کبرای امروز، سایش پیدا نکند.

**

سدّ واقعی، اسلام واقعی و اسلام قرآن است. اسلام «لن یجعل الله للکافرین علی المؤمنین سبیلا» و «ان الحکم الا لله» است. اگر کمی دایره را ضیق کنید و به وسط دایره نزدیکتر شوید، اسلام «ان الله اشتری من المؤمنین انفسهم و  اموالهم بأن لهم الجنه» است. اسلام شماست که بدنهایتان پر از ترکش است. بر سر تا پای شما نشانهی عملیات و جنگ و جهاد فی سبیل الله و امثال آن است.24/9/1375

**

قبل از دوران مهدی موعود، آسایش و راحتطلبی و عافیت نیست. ... قبل از ظهور مهدی موعود، در میدانهای مجاهدت، انسانهای پاک امتحان میشوند؛ در کورههای آزمایش وارد میشوند و سر بلند بیرون می آیند و جهان به دوران آرمانی و هدفی مهدی موعود (ارواحنا فداه) روز به روز نزدیکتر میشود؛ این، آن امید بزرگ است. 30/11/1370

**

شما نمیگویید که «جوانان میدان جنگ در آن برهه آنهایی که شهید شدند- یک دوران استثنایی داشتند و گذشت. جنگ تمام شد؛ آن دوران هم تمام شد». عین همین حرف در دوران جمهوری اسلامی وجود دارد. امروز شما موظفید و باید این نظام را حفظ کنید؛ آن هم پیراسته، سالم، به شکل خالص و به همان شکلی که بشود آن را به ولیّ عصر ارواحنا فداه تحویل داد؛ این، وظیفه بزرگ شما جوانان مؤمن است. 6/11

**

اساس مشکل در دنیای اسلام، آمریکاست ... حضور آمریکا بزرگترین مشکل است. گفت: «وجودک ذنب لایقاس بها ذنب». از همهی بدبختیهای دنیای اسلام بزرگتر، امروز حضور آمریکاست؛ این را باید علاج کرد. باید آمریکا را از عرصه دور کرد، او  را تضعیف کرد. 1/12/89

**

انبیاء علیهم السلام برای انسان آمدند، برای انسانسازی آمدند هیچکار دیگری نداشتند. صحیفه امام، ج 15، صص 494 و 495 (23/10/1360)

**

عمده این است که ما بفهیمیم که سرچشمه همه امور حق تعالی است و ما خودمان را یک وقت بازی ندهیم که ما در یک کاری، انجام کار را ما دادیم و منم، این منم که دارم این کار را میکنم! اگر کار یک وقت پیش آمد، شکست دنبالش است. شکست معنویش که معلوم است، شکست صوریاش هم میشود. صحیفه امام، ج 20، ص 472 (21/11/66)

**

کار بکنید که این کلمه «ید الله مع الجماعه»از دستتان نرود. اگر جماعتها همه با هم باشند و ایده اسلامی باشد، دست خدا همراهشان است. صحیفه امام، ج12، ص 448 (27/3/59)

**

 آن روز آسیب به ما میرسد که از باطن بگندیم، افراد باطنشان بگندد. صحیفه امام، ج 17، ص 124 (11/9/61)

**

باید مجهز بشوید، دستهای دشمنهای کثیر برای شما هست از هر طبقه، مجهز بشوید، تهذیب کنید خودتان را آقا، اخلاقتان را تهذیب کنید، حب دنیا را از دلتان بیرون کنید، این دنیای ناداشته. آنها حب دنیا دارند، دنیایش را هم دارند، من و شما حبش را داریم، آن مفسدهاش را داریم، آن مصلحتش را نداریم، خودش را نداریم، حبش را داریم. «حب الدنیا رأس کل خطیئه».

**

کاری که شما باید بکنید این است که اوّل این انجمن را محکم نگهدارید؛ یعنی مانعِ لق شدن خشتها و پایههای این تشکیلات شوید. کار دوم این است که برای نگهداشتنِ آن بلاشک احتیاج دارید به اینکه مرتّب نفَس و خون جدید وارد آن کنید؛ چون یک مجموعه بسته و بدون تبدّل خون و هوای آزاد، بعد از مدّتی بهطور طبیعی فرسوده و کهنه خواهد شد. شما باید خونهای جدید را وارد کنید. البته خون سالم وارد کنید و حواستان جمع باشد که خون هپاتیتی یا ایدزی وارد نکنید!  اما به هر حال صافی داشته باشید و بدانید که خون هپاتیتی و ایدزی هم هست و وارد میشود! ولو نشاطی هم ایجاد میکند؛ لکن آدم را در بلندمدّت دچار بیماریهای مهلک و علاجناپذیر میکند. برای این کار دوم (که وارد کردن خون جدید و پاک است) احتیاج است به اینکه شما بعضیها را رشد دهید. پس کار سومی بهوجود میآید که عبارت است از جستجو کردن استعدادهای خوب و تابناک، گزینش کردن صحیح و عادلانه، آوردن و وارد مجموعه کردن آنها. بیانات در دیدار جمعی از اعضای انجمن قلم

**

امام زمان

من در اداره امور کشور بعضی وقتها حل مسائل برایم مشکل میشود و دیگر هیچ راهی پیدا نمیشود، به دوستان و انصار میگویم که آماده شوید به جمکران برویم راه قم را در پیش میگیریم و راهی مسجد جمکران میشویم. بعد از راز و نیاز با آقا من احساس میکنم همانجا دستی از غیب مرا راهنمایی میکند و من در آنجا به تصمیمی میرسم و مشکل بدین صورت حل میشود و همان تصمیم را عملی میکنم.

**

ما به ظهور امام زمان ارواحنا فداه، این محبوب حقیقی انسانها، نزدیک شدهایم. ملت ایران، به فضل پروردگار و با هدایتهای معنوی ولی الله الاعظم ارواحنافداه حواهد توانست کاخ با عظمت تمدن اسلامی را بار دیگر در عالم برافراشته نماید.

 این آینده قطعی شماست. جوانان خودشان را برای این حرکت عظیم آماده کنند! نیروهای مومن و مخلص این را هدف قرار بدهند! شما جوانان به کمک خدا و به امید او، آن روز را خواهید دید و به دست خودتان انشاءالله آن روز را خواهید ساخت.

**

بزرگترین وظیفه منتظران امام زمان عج الله تعالی فرجه الشریف  این است که از لحاظ معنوی و اخلاقی و عملی و پیوندهای دینی و اعتقادی و عاطفی با مؤمنین و همچنین برای پنجه در افکندن با زورگویان، خود را آماده کنند. 30/7/1381

**

انتظار به معنای این است که  ما باید خود را برای سربازی امام زمان عج الله فرجه الشریف آماده کنیم. سرباز امام زمان عج الله فرجه الشریف، کار آسانی نیست. سربازی منجی بزرگی که میخواهد با تمام مراکز قدرت و فساد بین المللی مبارزه کند، احتیاج به خودسازی و آگاهی و روشنبینی دارد. 30/7/1381

**

برای این ملت، قضیه بنای یک نظام و تمدن اسلامی و یک تاریخ جدید، قضیهای جدی است. آن را جدی بگیرید. 12/11/1368

**

بخش مهمی که قدرت ملی ما را تشکیل داد، همین روحیه ایثار بود که در جنگ به صورت شهادت طلبی شد. در میدانی هم که امروز در مقابل خود داریم، که یقینا از میدان جنگ پیچیدهتر و دشوارتر است، نیروی ایثار و فداکاری که همه معادلات را به هم میریزد- باید مطرح شود. اگر ما بتوانیم این را در خودمان تقویت کنیم، هم معادلات قدرت در دنیا به سود ما به هم خواهد ریخت.15/5/1382

**

هنگامی که دشمن حمله میکند، ابتکار عمل در دست اوست؛ شما باید کاملا حواستان جمع باشد و مثل جبهه جنگ، آمادگی خود را حفظ کنید؛ چون ما نمیدانیم که دشمن از کجا حمله خواهد کرد؛ ممکن است از جبهه میانی یا بالا و پایین حمله کند. به هر حال باید در همه جا بیدار باشیم. باید در طول جبههای که یقینا از لحاظ معنوی به مراتب طولانی  تر از مرزهای ماست؛ دائما بیدار باشید و فورا  به خودشان برگردانید.

حدیث ولایت، ج 1، ص237 (18/4/1368)

**

انشاءالله همهی شما و همهی ما، هم این توفیق را پیدا کنیم که روزی در رکاب آن بزرگوار باشیم، برای خدا تلاش و مجاهدت کنیم، در مقابل چشم آن بزرگوار، در راه خدا جانمان را از دست بدهیم و به فیض شهادت برسیم، بزرگترین شرف و افتخار است. هم تا قبل از ظهورشان، در زمان غیبت، خدای متعال توفیق بدهد که ما سربازان آن بزرگوار، متوسل و متذکر آن بزرگوار باشیم؛ انس و رابطه قلبی و روحی با آن بزرگوار داشته باشیم. اگر شما از این طرف انس داشتید، از آن طرف هم جلب توجه، جلب تذکر و جلب لطف و محبت خواهد شد. 25/9/1376

***

اینکه امام فرمودند: «آمریکا هیچ غلطی نمیتواند بکند» ... آمریکا را از باب مثال گفتند؛ بله، آمریکا هیچ غلطی نمی تواند بکند ... قدرتهای دیگر هم همینجور؛ آنها هم هیچ غلطی نمیتوانند بکنند. این غلطی که نمی توانند بکنند فقط غلط نظامی نیست؛ به معنای جامعِ کلمه، هیچ غلطی نمیتوانند بکنند؛ نمیتوانند ... به خیال خودشان ملت ایران را به زانو در بیاورند؛ ملت ایران به زانون در نخواهد آمد.

 23/2/93.

**

[اینکه] یک ملت و یک کشور و یک نظام با استغنای از زورگویان و باجبگیران و سرگردنهبگیران بین المللی، با بیاعتنایی به آنها، حتی با مخالفت و دشمنی آنها بتواند خود را از مشکلات بیرون بکشد، عرض اندام بکند و حضور خود و نفوذ خود را علیرغم آنها و به کوری چشم آنها، بر آنها تحمیل بکند است ... آنها را عصبانی کرده است. عصبانی شدهاند؛ عصبانی بشوند و به تعبیر شهید عزیزمان مرحوم شهید بهشتی، از عصبانیت بمیرند. 31/2/93

**

آنچه که من میفهمم و احتمال زیاد میدهم، این است که آمریکا نه دخالت نظامی در ایران می­­ خواهد بکند و نه حصر اقتصادی، ا گر هم حصر اقتصادی بکند، ناجح نمیشود. خودش هم میداند. لکن از راه اساسیتر پیش آمده و آن راه، این است که ما را از باطن خودمان آسیبپذیر کند و ما را بگنداند از باطن خودمان.

صحیفه امام، ج12، ص 93 (20/10/58)

**

داعیهی ما ... «ضدیت با نظام سلطه» است. ما میگوییم دنیا را سلطهگران عالم تقسیم کردهاند به دو قسم: سلطهگر و سلطهپذیر. ما با این مخالفیم. سلطهگران غلط میکنند که بر دنیای غیر کشور خودشان میخواهند سلطه پیدا کنند. 27/2/1386

**

همه دنیا باید بدانند که این ملت به سمت کمال و رفاه و علم و معرفت و گسترش فرهنگ و به سمت همه نیکیها و زیباییها پیش خواهد رفت؛ اما حتی یک روز هم تسلیم فشارهای دشمنان نخواهد شد. 14/3/1376

**

بهترین راه مبارزه با استکبار و دشمنان همین است که ما در ساختن و پیشرفت کشورمان هر چه میتوانیم سعی کنیم. پیشرفت علمی، پیشرفت فناوری، پیشرفت اخلاقی، همبستگی ملی و محکم کردن پایهی ایمان و انگیزههای معنوی؛ هر چه که در این چیزها پیشرفت کنیم، دشمن بیشتر عقب مینشیند و این مهمترین مبارزه ملت ایران است.6/2/1385

**

ما نیروی نظامیان با آمریکا قابل مقایسه نیست نیروی اقتصادیمان، امکانات مالیمان، امکانات تبلیغاتیمان، گسترهی فعالیت سیاسیمان با آمریکا قابل مقایسه نیست؛ اما در عین حال ما قویتر از آمریکائیم. با اینکه او پولدارتر است، او مسلحتر است، او امکانات تبلیغاتیاش بیشتر است، او امکانات مالی و سیاسیاش بیشتر است؛ اما در عین حال او ضعیفتر است و ما قویتریم. دلیل قویتر بودن ما این است که در همهی این میدانهایی که ما و آمریکا با هم مواجهیم، او قدم به قدم عقبنشینی میکند؛ ما عقبنشینی نمیکنیم؛ ما جلو میرویم. این نشانه؛ این به برکت اسلام است؛ این به برکت کمک الهی و کمک ملائکه الله است. ما به اینها اعتقاد داریم، اینها را باور داریم، اینها را به چشم خودمان داریم میبینیم. و إنشاءالله آن روزی را که قدس شریف ... به دست مسلمانها بیفتد، شاید خیلی از شماها آن را ببینید. 8/12/1388

**

بر شما جوانان مسلمان لازم است که در تحقیق و بررسی حقایق اسلام در زمینههای سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و غیره، اصالتهای اسلامی را در نظر گرفته و امتیازاتی که اسلام را از همه مکاتب دیگر جدا میسازد، فراموش نکنید. مبادا قرآن مقدس و آئین نجاتبخش اسلام را با کتبهای غلط و منحرف کنندهای که از فکر بشر تراوش کرده است خلط نمائید.

22/4/51 صحیفه نور، ج1، ص 185.

***

آرمان ما این است که احکام اسلام در همه جا، در هم قشرها، در همه وزارتخانه، در همه مملکت، هر جا که هست؛ در بازارها، در کشاورزیها، در دور و نزدیک مملکت، همه جا احکام اسلام جاری باشد. صحیفه امام، ج 10، ص 19 (10/ 7/1358)

**

مقصود ما این است که هر جای این مملکت برویم اسلام را ببنیم.

 صحیفه امام ج8، ص 201 (28/3/58)

**

ماخیلی آسان میتوانیم در مقابل آمریکا بایستیم او  ممکن است ما را از بین ببرد ولی انقلاب ما را نمیتواند و به همین دلیل است که میگویم ما پیروز هستیم. به شعارها توجه کنید میگویند «ناو هواپیما بر دیگر اثر ندارد از منطق شهادت کارتر خبر ندارد؛ آمریکا چه میفهمد شهادت چیست و به همین دلیل ما همه مسایل را حل میکنیم. 9/9/58

**

اسلام امروز امانت است در دست شما، خیانت نکنید به این امانت.

 صحیفه اما، ج 8، ص 480 (15/4/60)

**

منطق ملت ما، منطق مؤمنین، منطق قرآن است، «انا لله و انا الیه راجعون» با این منطق هیچ قدرتی نمیتواند مقابله کند.

 صحیفه امام، ج 15،ص 134 (9/6/60)

**

آمریکا با همهی قدرتنمائیهایش، با همهی هیاهوها و جنجالهایش، امروز در موضع ضعف و موضع متزلزلی است. 1/1/91

**

طبیعت باطل این است که جولان میکند. «للباطل جولة»؛ الآن آمریکا در دنیا جولان میکند. گاهی هم به رخ ما میکشند که ما هم در دروازهی غربی شما هستیم. هم در دروازهی شرقی شما در عراق و افغانستان، راست هم میگویند؛ اما آیا این برای آمریکا قدرت است یا ضعف؟ 16/4/1383

**

امپراتوری نظامی و مالی و تبلیغاتی و سیاسی مسلط بر دنیا (یعنی شیطان بزرگ، آمریک) با همهی توان، با همهی آنچه که در چنته داشت، به میدان نظام جمهوری اسلامی آمد، به میدان انقلاب آمد و خاطر جمع بود که انقلاب را به زانو در میآورد. امروز بعد از سی سال، شما نگاه کنید ببینید چه اتفاقی در دنیا افتاده؛ آنها به زانو در آمدند. 10/3/1390

**

امام روح الله

فتح الفتوح انقلاب ما تربیت این جوانهاست

ملتی که دنبال شهادت است، ملتی که افرادش این است که دست و پایشان وقتی قطع میشود، گله میکنند که خدایا! چطور؟ مگر ما لایق نبودیم که جان ما را بگیری، یک همچو ملتی را نترسانید از این که ما چه میکنیم؟ شما هر غلطی میخواهید بکنید و نمیتوانید هم بکنید. 9/3/66

**

آن کسانی که امروز در مقابل تهاجم و توطئه آفرینیهای دشمنان ما در جبهه استکبار، در کار جهادی و سیاسی ایستادگی میکنند، کار حسین بن علی علیه السلام را میکنند. 24/9/1375

**

ما تا آنجا که صدایمان میرسد، فریاد روشنگرانه خود را به یطح آفاق عالم میرسانیم.

18/2/1372

**

معنای صدور انقلاب القاء روح پایداری و خودباوری در ملتهای دنیاست. 22/12/68

**

انتظار فرج یعنی کمر بسته بودن، آماده بودن، خود را از همه جهت برای آن هدفی که امام زمان (علیه الصلاةو السلام) برای آن هدف قیام خواهد کرد، آماده کردن. آن انقلاب بزرگ تاریخی برای آن هدف انجام خواهد گرفت. و او عبارت است از ایجاد عدل و داد، زندگی انسانی، زندگی الهی، عبودیت خدا؛ این معنای انتظار فرج است. 27/5/1387

**

انتظار به معنای این است که ما باید خود را برای سربازی امام زمان آماده کنیم ... سربازی منجی بزرگی که میخواهد با تمام مراکز قدرت و فساد بین المللی مبارزه کند، احتیاج به خودسازی و آگاهی و روشنبینی دارد. 3/7/1381

**

اخلاق تشکیلاتی

امام خامنه ای: اینکه هر کس خودش بخواهد کاری بکند، این هرج و مرج همیشه غلط بوده. هر امری باید یک نظمی داشته باشد. 31/5/61

***

شهیدباقری:

اگر بین بسیجی ها حرف میشد میگفت

اگه از دست هم ناراحت شدید

دو رکعت نماز بخوانید بگید خدایا این بنده توحواسش نبودمن گذشتم توهم ازش بگذر

این طوری مهر و محبت زیاد میشه

**

شهید بهشتی: به موقع آمدن و به موقع رفتن وظیفه است، دیر آمدن و دیر رفتن بی نظمی است، دیر آمدن و زود رفتن خیانت است، زود آمدن و دیر رفتن ایثار است.

 

استاد رحیم پور ازغدی: هرچه مقام و مسئولیت تو بالاتر رفت باید در مقابل مردم متواضعتر با ادبتر و فحشخورتر باشی.

***

استاد پناهیان:

تشکیلات مردمی یعنی این که عدهای از مؤمنین جمع بشوند و یک بخش غیررسمی، در موضوعات مختلف تشکیل دهند و در امور شهر اثرگذار باشند.

***

استاد پناهیان :گناه اصلی که ظهور را به تأخیر میاندازد، ناتوانی مدعیان ولایت مداری در زندگی دسته جمعی است. 95/3/2

**

استاد پناهیان: رشدِ تو در ارتباط گرفتن و تحمل کسانی است که با تو جور نیستند.

دانشگاه امام صادق(ع) - 95/3/2

**

تا چهار نفر در یک تشکل دینی، مثلاً در یک هیئت، کنار هم کار میکنند، یکدفعهای شعبه میزنند و دو تا هیأت دیگر درست میشود؛ چون نمیتوانند با هم کار کنند! البته تکثر هیئتها خوب است، ولی عدم تحمل همدیگر خوب نیست، چون موجب میشودعناصر تشکیلاتی برای امام زمان(ع) تربیت نشوند! در حالی که هیئت باید در درجة اول، خودِ ادارهکنندگان هیئتها را رشد بدهد. ولی متأسفانه اینقدر رشدنایافته هستیم که در اثر کوچکترین اختلافی از هم جدا میشویم و برای هم فداکاری نمیکنیم.

شاید خودتان باور هم کردید که دنبالهرو اسلام و اهلبیت هستید؛ اما در امتحان اینجور کم آوردید، در فتنه اینجور کوری نشان دادید. «هل فیکم الّا الصّلف و العجب و الشّنف و الکذب و ملق الاماء و غمز الاعداء»؛ شما رفتارتان، زبانتان با دلتان یکسان نبود. به خودتان مغرور شدید، خیال کردید ایمان دارید، خیال کردید همچنان انقلابی هستید، خیال کردید همچنان پیرو امیرالمؤمنین هستید؛ در حالی که واقع قضیه این نبود. نتوانستید از عهدهی مقابلهی با فتنه بربیائید، نتوانستید خودتان را نجات دهید.

 

امام خامنهای 95/2/1

 

بسم رب المهدی

جملات تشکیلات امام خامنه ای ( حفظه الله)_ کتاب کار باید تشکیلاتی باشد

1-یکی از آسیب های سبک زندگی ما،فرد گرایی و کم مهارتی در کار جمعی است.

2-تشکیلات یعنی نظم،یعنی تقسیم وظایف،یعنی ارتباط و اتصال و زنجیره یی کار کردن.

3-در ایجاد تشکیلات نباید خیلی معطل ماند.

4-تشکیلات،بودن مسئول و وجود یک مرکز فکر است.

5-هر آنچه که یک جمع متعهد صاحب اندیشه و هنر را دور هم جمع کند و بتواند مثل نخ تسبیح اینها را مجتمع نماید،یکی از بزرگترین رحمت ها و نعمت های الهی است.

6-شکل کامل یک تشکیلات درست،این جوری است که باید فرد در جمع حل بشود.

7-اسلام همه چیز را جمعی دارد حتی عبادت.

8-ما از این روح جمعی اسلام دور مانده ایم.

9-اخلاق تشکیلاتی،یعنی اخلاق اسلامی؛اخلاق تشکیلاتی،یعنی اخلاق اسلامی منظم،یعنی چگونگی برخورد دو برادر.دو همفکر،دو هم آهنگ،دو هم جهت.

10-مجموعه ی تشکیلاتی، حیاتش به این است که از بالا مرتب زیر نظر باشد.این نگاه مثل چراغ قوه است و تا زمانی که به یک نقطه افتاده باشد،آن نقطه روشن است.

11-از میان خودتان یک مجموعه ی سه الی پنج نفری،انتخاب کنید.ولو فردی را در این مجموعه ی کوچک،چندان هم توانا نمی دانید؛ولی هنگامی که این مجموعه ی سه الی پنج نفری،مطلبی را عنوان کرد و سخنی گفت،همه قبول کنند.البته مجموعه ی منتخب هم احترام خودشان را نگه دارند،و زیاده گویی نکنند....اگر چنین مجموعه ای به وجود بیاورید،خیلی خوب است.

12- تشکیلات باید منسجم باشد تا مورد اعتماد قرار بگیرد.

13-آنجائی  که انسان ها را از هم جدا می کند،یا به هم نزدیک می کند،اصول و مبانی معرفتی است.

14-یکی از چیزی خوشش می آید،یکی خوشش نمی آید؛این ها را مایه ی جدائی بین خودتان قرار ندهید،که به نظر من خیلی مهم است.

15-بدون سازماندهی، بدون تشکیلات،مدیریت امکان ندارد و کار هم پیش نمیرود.

16-عامل مهم مدیریت جهادی عبارت است از خودباوری و اعتماد به نفس و اعتماد به کمک الهی..

17-اگر تشکیلاتی به وجود آمد،اما هدف روشنی نداشت،یا هدف داشت ولیکن برنامه ریزی برای رفتن به سمت آن هدف انجام نگرفت و تشکیلات بی کار ماند،به خودی خود،تشکیلات از هم خواهد پاشید و اگر هم بماند،صورت بی جانی خواهد بود. ما این اهداف را مشخص کنیم و بنویسیم.جا پاهای ما معلوم باشد،کتاب نوشته باشیم،در واقعیت زندگی و دنیا اثر گذاشته باشیم.

18-اساسی ترین کار این مجموعه،این است که بر اساس آن هدف ها و سیاست هایی که گفته شده،برنامه ریخته بشود و معلوم گردد که ما از اول تا آخر امسال،چه کارهایی را باید بکنیم و تا کجا باید پیش برویم.بعد آخر سال بسنجیم،ببینیم شد یا نشد.ما باید عن بصیرۀ پیش برویم.

19-قانون گرایی خیلی مهم است .قانون ریل است.

20-گاهی قانون ناقص است،گاهی قانون معیوب است؛اما همان قانون معیوب هم اگر چنانچه عمل نشود- که منتهی به بلبشو و هر که هر که خواهد شد-ضرر آن عمل نشدن،بیشتر از ضرر عمل کردن به قانون است.

21-قانونمندی مجموعه را به هیچ قیمتی از دست ندهید.

22-این فرمان را طوری درست کرده اند که هر طرف شما می خواهید،بچرخد؛مهم این است که شما بدانید کجا باید فرمان را چرخاند و چه موقع باید چرخاند.

23-شما باید خون های جدید را وارد کنید.البته خون سالم وارد کنید و حواستان جمع باشد که خون هپاتیتی یا ایدزی وارد نکنید!

24-تشکیلات بایستی مردمی بشود،تا مثل نیمه ی شعبان برگزار گردد.

25-باید حرف حق را وسط بگذارند و جانب داریها و مخالفتها از استدلال و منطق ناشی شود.

26- معنای وفاق این است که نسبت به هم خوش بین باشند؛ ((رحماء بینهم)) باشند؛همدیگر را تحمل کنند؛در جهت ترسیم هدف های والا و عالی و برای رسیدن به آن ها به یکدیگر کمک کنند و از ایجاد تشنج، بد اخلاقی،درگیری،اهانت و متهم کردن بپرهیزند.

27-اختلاف سلیقه ها را کنار بگذارید،دنبال وجوه مشترک بگردید.با برادران مسلمانشان حاضر نیستند وجه مشترکی پیدا کنند.

28-کار یک مجموعه،هر چه تند تر و پر معناتر باشد،ماندگار تر خواهد شد.

29-گاهی در بعضی از سازمان ها انسان می بیند که مقدمات کار،مخارج بیشتری بر می دارد،تا اصل آن کار؛سفر های بیخودی،سازماندهی های بیخودی و توسعه های بی معنی و بی هدف.

30-آرایش سازمانی و رسانه ای ما باید به گونه ای باشد که؛در برخورد با مسائل گوناگون،توانایی،سرعت و چالاکی داشته باشد؛بتواند موضع خودش را اتخاذ کند و کار ساز باشد.

31-یک وظیفه ی عمده ی همه ی مسئولان در بخش های مختلف،این است که دائما خود را رصد کنند؛خطاهای خودشان را شناسایی کنند و آن خطا ها را اصلاح کنند و از خطاهای گذشته خودشان عبرت بگیرند.

32-مراقب باشید تشکل های دانشجویی تحت تاثیر اختلاف سلیقه ها،نه خودشان دچار انشعاب بشوند،نه باهم دیگر اصطکاک و تصادم پیدا کنند.

33-تناقض در تصمیم گیری ها به وجود می آید.وقتی دو دستگاه مسئول یک کاری هستن،این یک تصمیم می گیرد،آن هم یک تصمیم دیگر می گیرد.و از همه بالاتر مسئولیت لوث می شود.

34-وقتی کار موازی انجام گرفت،مسئولیت لوث می شود.

35-کلید همه ی اقدام های مثبت سازمان یافته ی قابل انتظار نتیجه که آدم بتواند نتیجه را از آن ها انتظار ببرد،مدیریت است.

36-قدرت و نفوذ فرماندهی در سراسر و تمام اجزای این مجموعه است که آن ها را به حرکت و نشاط در می آورد و حیاط جمعی شان را حفظ می کند.

37-فرماندهی باید جوهری از رهبری در خودش داشته باشد و بدون آن،فرماندهی نیست.فرماندهی،فقط فرمان دادن نیست که بکن یا نکن.فرماندهی،یک امر معنوی،یک نوع رهبری،یک نوع اداره ی همه جانبه و یک چیز متکی به ذهن و احساس و عمل وجسم و روح و با سازماندهی به شکل سازمانی صحیح است.

38-مدیران به امر سازماندهی اهمیت بدهند.

39-تقوا زره ای است که اگر انسان آن را پوشید،تیر های زهر آگین فساد و گناه در او کارگر نخواهد شد.

40-((ما حالا یک وزیر خوب را اینجا گذاشتیم؛همه چیز تمام شد.))نه! آن وزیر هم باید معاونین خوبی بگذارد.

41-به گزارش ها ترتیب اثر بدهید و روی آن ها حساس باشید.

42-مجموعه های انسانی مثل ماشین نیستند که انسان یک دکمه ای را بزند و این ماشین به خودی خود شروع کند به کار کردن.مجموعه های انسانی مجموعه هایی از اراده ها،فکر ها،نظرها،سلیقه ها،و خواهش های نفسانی صحیح و غلط هستند.

43-مربی با کسی رودربایستی ندارد؛هیچ بازیکنی هم از هیچ مربی ای گله مند نمی شود.مربی این ملاحظه را نمی کند که اگر خواست فلان بازیکن را بیرون کند،او می گوید من هنوز می توانم بازی کنم؛چرا نگذاشتی.این حرف ها وجود ندارد.شما همین گونه به مدیرانتان نگاه کنید.البته همیشه ذخیره داشته باشید.

44-آن چیزی که ضامن است،این است که شما برای نظارت،صرف وقت کنید.مسئله ی پیگیری هم بخشی از همان نظارت است.

45-مدیر خوب کسی است که در اتاق خود،باشد و نباشد.نباشد،یعنی اینکه در دستگاه،دائم در حال گردش و دوران باشد.

46-باید مواظب باشیم که اولا کار انجام بگیرد؛ثانیا درست انجام بگیرد.اولا اصل انجام گرفتن است؛ثانیا در جهت بودن و درست بودن است؛ثالثا محکم کاری است؛رابعا سرعت عمل است.

47-اگر یک مدیر بخواهد حیطه ی کار خود را سلامت نگه بدارد،باید تا پایین ترین رده ای را که در انجام کار تاثیر دارد،مراقبت کند.

48-دیده اید که نگهبان ها در شب نورافکن هایی را دائم می چرخانند و گوشه هارا نگاه می کنند؛ شما هم همینطور باید به طور دائم امور را زیر نظر داشته باشیم.

49-ادامه راه با استحکام زیر ساخت ها ممکن است.

50-اولویت های کاری را مشخص کنید.بحث اولویت هاست.

51-چنانچه مردم خودتان،شمارا،فکرتان،راهتان،هدف انقلابیتان را نشناسند،این جا ضربه خواهید خورد.

52-  از جمله مصادیق امانت،رعایت اولویت ها در هزینه کردن است.اولویت ها را با امکانات چفت کنید.

53-پرهیز از تبلیغات قبل از اتقان کار ها.

54-برای نگه داشتن آن انجمن احتیاج دارید به اینکه مرتب نفس و خون جدید وارد آن کنید.

55-احتیاج است به اینکه شما بعضی ها را رشد دهید.

56-وظیفه ی اول شما مسئولان این است که هر کدام برای خودتان یک جانشین یا تربیت کنید،یا فکر کنید و پیداکنید.

57طبق فرمایش مولای متقیان،آن جایی که بین خواست نخبگان و خواست مردم-عامه ی مردم-تعارض وجود دارد،خواست عامه ی مردم مقدم است.

58-عزیزان من!ایمان را تقویت کنید؛هم در خودتان،هم در مجموعه ی زیر دستتان.یک مدیر در هر سطحی که هست،تاثیر مستقیم روی زیر مجموعه اش دارد؛آن ها به شما به رفتارتان،به حرکاتتان، به برخوردتان، به خدمتتان و خدای نکرده به گناهتان نگاه می کنند؛ این طور هم نیست که گناهان ما را کسی نفهمد:لطف حق با تو مدارا ها کند چون که از حد بگذری رسوا کند

59-جستجو کردن استعداد های خوب و تابناک،گزینش کردن صحیح و عادلانه،آوردن و وارد مجموعه کردن آن ها.

60-((ثم انظر فی امور عمالک)) کارها و امور کارگزاران خودت را مورد توجه قرار بده.

61-((فاستعملهم اختبارا))با آزمایش آن ها را انتخاب کن .

62-((و لا تولهم محاباۀ و أثرۀ)) نه از روی دوستی و رفاقت کسی را انتخاب کن،که ملاک ها را دراو

رعایت نکند فقط چون رفیق ماست،انتخابش می کنیم نه از روی استبداد و خودکامگی.

63-نیروهای انسانی را رها نکنید.نیروی انسانی،دائم به تدارک و پشتیبانی معنوی احتیاج دارد..ارتقای کیفیت نیرو های انسانی از لحاظ ایمان،در درجه اول اهمیت است.

64-در سطوح بالا، آن نیروی مومن و با اخلاص را جستجو بکنید.

65-باید آدم های متدین بر سرنوشت تشکیلات حاکم باشند.باید افرادی باشند با روحیه ی انقلابی و اسلامی عمیق.

66-نقاط ضعف و قوتتان را بسنجید و بدون تعصب داوری کنید.

67-اگر باید اقدامی صورت گیرد..نباید بگذارید شما را از پیشرفت آن بی خبر بگذارند؛یعنی باید دائم سوال و پی گیری کنید.این خودش ایجاد نشاط می نماید.

68-کارهایی را که انجام داه اید،بزرگ نمایی نکنید.خلف وعده هم با مردم نکنید.آنچه به مردم وعده می دهید،اصرار داشته باشید که آن را انجام دهید؛یعنی خودتان را گردن گیر آن وعده بدانید.

69-منت، احسان را باطل می کند و بزرگ نمایی نور حق را از بین می برد.

70-خلف وعده موجب می شود انسان،هم از چشم مردم بیفتد و هم از نظر خدای متعال.

71-هیچ ضرر نمی کنید از اینکه از شما انتقاد کنند.البته این انتقاد هائی که می شود،همه یک جور نیست.بعضی ها به قصد اصلاح نیست،بلکه به قصد تخریب است.لیکن در کنار این ها،نقد وجود دارد،نقد های مصلحانه،خیر خواهانه.

72-متاسفانه خیلی ها تخریب می کنند،ولی اسمش را می گذارند انتقاد.

73-از احتمال خطای خودمان کم کنیم،باید از سخن درشت خیر خواهان نرنجیم.اما کسی که می دانید قصد عناد و دشمنی ندارد،ولو با لحن درشتی هم حرف میزند،از او نباید برنجید.

74-تنبلی و بی حالی و سهل انگاری و کار را به دست حوادث و قضا و قدر سپردن،اولین بلایی است که ممکن است یک مدیر را از صلاحیت کافی و لازم ساقط کن.

75-جدی بودن در کار،آرام نداشتن در کار،احساس مسئولیت برای اصل اقدام و کار و و ظیفه ای که بر عهده گرفته است بسیار مهم است.

76-خود را به خدا وصل کنید.قرآن خواندن هر روز را فراموش نکنید.

77-اگر شما می خواهید بر مخاطبانتان تاثیر بگذارید..باید با اخلاق با آن ها مواجه شوید.

78-صدق و اخلاص،شرط اول است.

79-اخلاق انسان،خصوصیات و خصال اخلاقی انسان ها،عمل آن ها را جهت می دهد و ترسیم می کند.

80-دنیا طلبی ریشه و مرکز اصلی همه ی خطا های ماست.

81-مراقب باشید تحرک خود را از دست ندهید و از تنبلی بپرهیزید.

82-یک وقت،بهترین استفاده از یک انسان زنده و عاقل و باشعور این است که مثل نردبان بشود و یک نفر پایش را روی دوش او بگذارد تا دستش به جایی برسد که کاری انجام بدهد.

83-هر جا هستید،هر کاری که احساس می کنید انقلاب بدان نیاز دارد،آن را انجام بدهید.

84-مسئله ی توکل و توجه به خدای متعال برای این است که باطن خودتان و دل خودتان را بتوانید مستحکم و قوی نگه دارید.

85-اگر ما در درون خودمان،ساخت درونی محکم باشد،هیچ مشکل بیرونی نخواهد توانست بر ما فائق بیاید.

86-بر حذر باش از اینکه خود شیفتگی به سراغ تو بیاید.اعجاب به نفس،یعنی خودشگفتی؛ اینکه انسان از خودش خوشش بیاید.معنایش این است که با دیدن این امتیازات،عیوب را در کنارش نمی بینید.بدانید که این خطر است.

87-به آن چیزی که در وجود تو هست و تو را شیفته ی خودت می کند،اعتماد نکن.

88-از علاقه ی به ستایش شدن از طرف دیگران بر حذر باش.

89-این طور نباشد که تو بگویی چون در این کار به من مسئولیت سپرده شد،من باید دستور بدهم و دیگران از من اطاعت کنند.

90- از مسئولیت نباید هراس داشت.

91-احساس مسئولیت داشته باشیم و کار را  بر مبانی منطقی استوار کنیم،چنانچه نقصی هم در کار به وجود آید،علاوه بر اینکه خدای متعال ما را مواخذه نخواهد کرد. چون ((لا یکلف الله نفسا الا وسعها))مردم هم ما را مواخذه نخواهند کرد. 

92-در خیلی از موارد خلافی انجام نگرفته؛اما خلاف این بوده که کار های زیادی باید انجام می گرفته،ولی انجام نگرفته.کار نکردن به مقدار لازم هم یک نوع تخلف است.

93-صداقت و مسئولیت پذیری باید در مدیران وجود داشته باشد.

94-بر مبنای یک پایه ی منطقی،کار را انجام دهید و مسئولیتش را هم به گردن بگیرید.

95-در کارها پیش  از موعد عجله نکنید و شتابزدگی به خرج ندهید.

96- رسیدیم به جایی که دیگر واضح شد غلط است؛اینجا حرفتان را پس بگیرید؛هیچ اشکالی ندارد.پس لجاجت به خرج ندهید.

97-هنر مدیریت همین است که از موانع عبور کند.

98-سرعت را با دقت همراه کنید.

99-انسان وقتی که دست پاچه شد،حتی گاهی همان کاری هم که در فرصت معینی می توانست انجام بدهد،آن را هم نمی تواند انجام بدهد.

100-اگر در جایی احساس کردید که مسئولیت شما موجب این است که کارها راکد بشود،حتما مسئولیت را واگذار کنید.

101-این طور نباشد که  برای ما،شغل مساله ی اول باشد.مساله ی اول،کار است.

102-برادر ها و خواهر ها!تقویت مبانی معرفتی را جدی بگیرید.از خودتان شروع کنید.تقوا یعنی مواظب خود بودن.خیلی اوقات هست که چشم ما به خطاهای دیگران باز است.

103-یک تقوای جمعی هم داریم.بنابر این تقوای جمعی لازم است.

104-هم خودتان و هم کسانی که با شما مربوط هستند را توجه بدهید به خودسازی جهاد اکبر این است.

 

 

 

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۹/۰۱/۰۴
نمکتاب ...

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">