زیبایی اخلاق
کتاب زیبایی اخلاق: اخلاقمان سبز که بشود زندگی مان گلستان می شود…
کتاب زیبایی اخلاق
نویسنده: حبیب الله فرحزاد
انتشارات طوبای محبت
بریده کتاب:
۱. رسول خدا صلی الله پیام آور اخلاق است. برای اخلاق مبعوث شد و قیام کرد.
شخصی به حضور رسول خدا رسید و گفت:
-یا رسول الله دین چیست؟
حضرت فرمودند: خوش اخلاقی است.
پس از اندکی از سمت راست آن حضرت آمد و گفت: دین چیست ؟
حضرت فرمودند: خوش اخلاقی
و دوباره از سمت چپ آن حضرت آمد و گفت دین چیست؟ حضرت دوباره فرمودند:
خوش اخلاقی
دوباره رفت و از پشت سر آن حضرت آمد و پرسید: دین چیست؟
حضرت نگاهی به او کردند و فرمودند:
دین آن است که خشمگین نشوی.ص ۳۴
بریده کتاب(۲):
اخلاق را خیلی مهم بگیرید.
اخلاق خوب آنقدر مهم است که در روایات آمده است که امیرالمومنین (ع) فرمودند: “سرآغاز نامه ی عمل مومن، زیبایی اخلاق اوست”.
یعنی پرونده را که باز می کنند و می خواهند بدانند که این فرد بهشتی است یا جهنمی؛ بررسی می کنند که آیا خوش اخلاق است یا بد اخلاق.
اگر خوش اخلاق بود پرونده به اجرائیات بهشت می رود ولی اگر بد اخلاق بود کارش تمام است.
حدیث دیگری نیز درباره عنوان صحیفه مومن آمده:
انس بن مالک می گوید:
“سوگند به خدایی که معبودی جز او نیست. شنیدم که رسول خدا می فرمود: عنوان
نامه ی عمل مومن، محبت علی بن ابی طالب (ع) است. ص ۳۹
بریده کتاب زیبایی اخلاق (۳):
بر اساس فرهنگ واقعی اهل بیت (ع) باید بد اخلاقی را از گناهان کبیره برشمرد. گاهی می گویند: فلانی خیلی آدم خوبی است فقط بد اخلاق است.
گویا بد اخلاقی را یک امر مکروه می دانند و این درست نیست.
یکی از معیارهای مهم خوبی و بدی انسان، اخلاق اوست.
بد اخلاقی موجب می شود که انسان از پیامبر و اهل بیت (ع) جدا شود و به سوی جهنم سوق داده شود.
چیزی که انسان را به آتش جهنم می کشاند مسلماً حرام است. اخلاق بد اینقدر مذموم است که پیامبر خدا فرمودند:
“بد اخلاقی گناهی است که بخشیده نمی شود”.
ص۴۸
بریده کتاب(۴):
اگر اخلاق خوب آمد، همه ی خوبی ها هم هست.
“احسن الحسن” خیلی عجیب است. یعنی در اخلاق خوب، نماز شب هست. تلاوت قرآن ذکر و دعا و همه ی خیرها هست.
اساس صحت عبادات ما، تقرب الی الله است. یعنی عبادت باید قربه الی الله باشد تا بتوان به آن عبادت گفت.
قرب به خدا یعنی نزدیک شدن به خدا؛ این قرب، قرب معنوی است. یعنی از نظر صفات به خداوند نزدیک شویم. خداوند بخشنده است ما هم بخشنده باشیم. خداوند اهل گذشت است ما هم گذشت کنیم. خداوند مظهر صفات پسندیده است ما هم این چنین باشیم.
قرب یعنی صفات خدا در ما تجلی پیدا کند. بنابراین مقصد همه ی عبادات، تخلق به اخلاق الهی است. ص۱۰۰
بریده کتاب (۵):
باید مواظب باشیم که بد اخلاقی عمل انسان را فاسد می کند. این همه زحمت می کشیم، کار خیر انجام می دهیم، این همه عبادت و ذکر و دعا با یک بد اخلاقی باد هوا می شود. به پیامبر خدا گفته شد:
فلان خانم روزها روزه می گیرد و شبها به عبادت مشغول است با این وجود بداخلاق است و با زبانش همسایه ها را آزرده خاطر می کند.
حضرت فرمودند:
“هیچ خیری در او نیست. او اهل آتش است”.
این روایت هشدار شدیدی است. انسان هرچند اهل نماز و روزه های مستحب و ذکر و دعا باشد، اما خوش خلق نباشد امیدی به او نیست.
اساس، اخلاق است. ص۸۰
بریده کتاب(۶):
موجودات شعور دارند. محبت و خوش اخلاقی می فهمند. چه رسد به انسان ها که تاثیر خوش اخلاق و بد اخلاقی در وجودشان بسیار روشن است.
یکی از علما می فرمود: من یک سال به شهری رفته بودم. آفت به مزارع خورده و همه را از بین برده بود. همه مردم می نالیدند.
یک کشاورزی مرا دعوت کرد و گفت: حاج آقا بیاید تا چیزی نشانتان بدهم. وقتی رفتم دیدم باغ و مزرعه ایشان بسیار پر طراوت و سرسبز بود.
گفتم : چقدر این مزرعه با مزارع اطراف متفاوت است.
گفت: من پای هر نهالی که کاشتم دو رکعت نماز خوانده ام و سعی کردم در اینجا گناه و معصیت نشود.
این خیلی اثر دارد. یاد خدا، موجب برکت مادی و معنوی و آرامش است.
توجه به خدا همه چیز را زنده می کند.
ص۷۹