نمکتاب

نمکتاب
امام علی(علیه السلام): کتاب غذای روح است.هر کس با کتاب آرامش یابد هیچ آرامشی را از دست ندهد.

قدمی برای تحول مطالعه کشورمان!

سایت نمکتاب:namaktab.ir
کانال نمکتاب: @namaktab_ir





در اين وبلاگ
در كل اينترنت
آخرین مطالب
طبقه بندی موضوعی
آخرین نظرات
سه شنبه, ۱ تیر ۱۴۰۰، ۰۳:۰۰ ب.ظ

همسرداری

کتاب همسرداری
نویسنده: آیت الله ابراهیم امینی
انتشارات بوستان کتاب

بریده کتاب:

امکانات مالی و درآمد همه افراد یکسان نیست و همه نمی‌ توانند در یک سطح زندگی کنند.
هر خانواده‌ ای باید حساب دخل‌ و خرج خودشان را بکنند و بر طبق درآمدشان خرج کنند.
انسان در هر شرایطی می‌ تواند زندگی کند.
از این‌ رو عاقلانه نیست که برای تهیه امور غیرضروری دست به قرض و نسیه بزند.
خانم محترم! تو کدبانوی خانه هستی، عاقل و فهمیده باش. حساب خرج‌ و دخل زندگی را بکن و ببین چگونه می‌ توانید خرج کنید تا آبرویتان محفوظ بماند. عاقبت‌ اندیش باش و چشم‌ و هم‌ چشمی‌ های بی‌ جا را کنار بگذار. اگر فلان مد لباس را در تن خانمی دیدی، اما وضع اقتصادی شما اقتضای خرید آن را ندارد، همسرت را به تهیه آن وادار نکن. (همسر داری ایت الله امینی، ص ۶۳)

بریده کتاب(۲):

زن و مرد گر چه در بسیاری از امور، با هم مشترکند، اما امتیازات ویژه‌ ای نیز دارند. یکی از امتیازات مهم آنان این است که زن موجودی ظریف، لطیف، زیبا، و محبوب است. زن دلبر است و مرد دل داده. زن جاذب است و مرد مجذوب. مرد دوست دار است و زن‌ دوست داشتنی. هنگامی‌ که مردی با زنی ازدواج می‌ کند، می‌ خواهد همه خوبی‌ ها و زیبایی‌ های این موجود ظریف را در انحصار خویش ببیند. زنی را دوست دارد که زیبایی‌ ها، دلبری ها و طنازی‌ ها، شوخی‌ ها و خوش‌ مزگی ها و همه چیزش را در انحصار شوهرش قرار دهد و از مردان بیگانه جداً دوری کند. مرد بسیار غیور است و نمی‌ تواند تحمل کند که مرد بیگانه‌ ای به همسرش نگاه کند یا با او در ارتباط باشد، بگوید و شوخی کند و بخندد. (همسر داری ایت الله امینی، ص ۱۰۷)

بریده کتاب همسرداری (۳):

دنیا برای هیچ‌ کس یک سان نیست. چرخ روزگار همواره بر اساس میل آدمی نمی‌ چرخد، زندگی هزاران نشیب‌ و فراز دارد. ممکن است انسان به بیماری سختی مبتلا شود، ممکن است بی کار و خانه‌ نشین گردد، ممکن است مال و ثروتش را از دست داده تهی ‌دست شود، و صدها از این نمونه حوادث که برای هر کسی ممکن است رخ دهد.
زن و شوهر بدین‌ منظور دست بیعت به‌ هم می‌ دهند و پیمان زناشویی را امضا می‌ کنند که در همه حال با هم و یار و غم خوار هم دیگر باشند. باید پیمان زناشویی چنان استوار و رشته الفت و محبت به‌ قدری نیرومند باشد که در همه حال بر سر عهد و پیمان خویش باقی بمانند. (همسر داری ایت الله امینی، ص ۱۵۲)

 

بریده کتاب(۴):

هیچ ‌کس بی ‌عیب نیست، یا کوتاه‌ قد است یا بلند، یا سیاه‌ رنگ است یا رنگ‌ پریده، یا چاق است یا لاغر اندام، یا دهانش بزرگ است یا چشم‌ هایش کوچک، یا بینی‌ اش بزرگ است یا سرش طاس، یا تند خو است یا ترسو، یا کم‌ حرف است یا پر ادعا، یا ندار است یا بخیل، یا آداب زندگی را نمی ‌داند یا بدزبان است. این‌ گونه عیب‌ ها در هر انسانی یافت می‌ شود. آرزوی هر مرد و زنی این است که همسر ایده‌ آلی پیدا کند که از همه عیب‌ ها و نقص‌ ها به‌ دور بوده و نقطه ضعفی نداشته باشد؛ اما کمتر کسی می‌ تواند به این آرزو دست یابد.

گمان نمی‌ کنم در دنیا کسی پیدا شود که همسرش را صد در صد کامل و بی‌ عیب بداند. کسانی که در صدد عیب‌ جویی باشند، خواه‌ نا خواه عیب یا عیب هایی را در همسرشان پیدا می ‌کنند. (همسر داری ایت الله امینی، ص ۸۱)

بریده کتاب(۵):

اداره این پایگاه حساس زندگی و کلاس تعلیم و تربیت اجتماعی به‌ عهده بانوان است؛ یعنی ترقی، تنزل، اصلاح و فساد اجتماع در اختیار بانوان و به اراده‌ آن‌ هاست.
بنابراین خانه‌ داری شغل بسیار آبرومند و پر افتخاری است. کسانی که محیط خانه را کوچک می‌ شمارند و از شغل شریف خانه‌ داری عار دارند، به حقیقت معنای خانه‌ داری و ارزش آن پی نبرده‌اند. یک خانم خانه‌ دار باید افتخار کند که در یک چنین پست حساسی قرار گرفته است. (همسر داری ایت الله امینی ص ۲۳۵ و۲۳۶)

بریده کتاب(۶):

خانه محیط کوچکی بیش نیست، اما نعمت بسیار گران ‌بهایی است. وقتی مرد از کشمکش ‌ها، تزاحمات و ناملایمات زندگی به تنگ آمد، برای استراحت به خانه می ‌آید. آری، خانه بهترین آسایشگاهی است که انسان می ‌تواند بدون هیچ قید و بندی در آن‌ جا استراحت کند. جای انس و مودت، صفا و صمیمیت و آرامش است، پرورشگاه مردان و زنان با فضیلت است. مرکز شخصیت ‌سازی و کلاس تعلیم ‌و تربیت کودکان است، اجتماع کوچکی است که اجتماع بزرگ انسان ‌ها را به وجود می ‌آورد، ترقی و تنزل و صلاح و فساد اجتماع مربوط به‌ همین اجتماع کوچک است. (همسر داری ایت الله امینی ص ۲۳۵ و۲۳۶)

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۰/۰۴/۰۱
نمکتاب ...

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">