نمکتاب

نمکتاب
امام علی(علیه السلام): کتاب غذای روح است.هر کس با کتاب آرامش یابد هیچ آرامشی را از دست ندهد.

قدمی برای تحول مطالعه کشورمان!

سایت نمکتاب:namaktab.ir
کانال نمکتاب: @namaktab_ir





در اين وبلاگ
در كل اينترنت
آخرین مطالب
طبقه بندی موضوعی
آخرین نظرات
شنبه, ۱۷ خرداد ۱۳۹۹، ۰۳:۰۰ ب.ظ

اشک باید رازدار باشد

اشک باید رازدار باشد: دیدگاهی متفاوت و عمیق درباره ی عزاداری امام حسین

اشک باید رازدار باشد
نویسنده: سیدمرتضی مفیدنژاد
انتشارات میراث اهل قلم

معرفی کتاب اشک باید رازدار باشد :

درباره عزای حسینی و قیام امام حسین(ع) همواره مطالب مختلفی می ‌شنویم. اما اگر می‌ خواهید دیدگاهی متفاوت و عمیق در این باب به دست آورید، کتاب “اشک باید رازدار باشد” را بخوانید. یک کتاب کوچک و پرمحتوا.
هدف قیام امام حسین واقعا چه بود؟ حکومت یا شهادت یا هیچ کدام؟
جایگاه هنر در عزاداری چیست؟
نقاط آسیب ‌پذیر و آسیب ‌زننده عزاداری کدامند؟

خلاصه:

-هدف امام حسین(ع) از قیام، نه صرفاً تشکیل حکومت بود، نه صرفاً شهادت. این‌ها نتیجه بودند، نه هدف. هدف ایشان از قیام این بود که: هر گاه جامعه اسلامی از روند کلی خود خارج شود، باید در مقابل آن انحراف ایستادگی کرده و جامعه را به وضع اول خود برگرداند.

-اهمیت شهدای کربلا به موقعیت حساسی بود که در آن شهید شدند. اگر شهید نمی ‌شدند، طومار دین در هم پیچیده می‌شد. هم‌ چنین، قیام در برابر آن ظلم فراگیر دل و جرات می ‌خواست. حتی نزدیکان پیامبر مانند ابن عباس و … در خانه ماندند.

-امام حسین(ع) یک الگوی همیشگی برای آزادگان جهان است. او همواره مصباح الهدی و سفینه النجاه است. برای انقلاب ما نیز سرمشق بزرگی بوده است.

-سه عنصر در حرکت امام حسین(ع):

۱.منطق و عقل: وقتی شرایط مناسب بود، وظیفه مسلمان اقدام است‌. نباید سکوت کرد.
۲. حماسه و عزت: در اوج مظلومیت امام حسین(ع) چهره را که نگاه می‌ کنی، یک چهره حماسی و عزتمند است.
۳. عاطفه: در فضای عاطفه است که می ‌توان خیلی از حقایق را فهمید که در خارج از آن فضا نمی‌ توان.

-باید از ظرفیت عظیم محرم و سفر برای تبلیغ استفاده کرد‌. باید یک ارگان و نهادی ایجاد شود تا یک برنامه‌ ریزی کلی برای تبلیغ در این دو ماه، مبتنی بر نیازهای روز جامعه ترتیب دهد و به همگی مبلغان ابلاغ شود.

-توجه به مسئله هنر در عزاداری و تاثیر عمیقی که هنر در ناخودآگاه انسان می‌ گذارد (مِن حیث لایشعر). البته کار هنری باید محتوای خوب هم داشته باشد.

-شرط ‌های عزاداری:

۱.محتوا متناسب با عاشورا باشد و شعر خوب سرود (مقامات و مناقب اهل بیت).
۲. محتوای گمراه ‌کننده نباشد.
۳. آمیخته به حرام نباشد.

-آسیب‌های عزاداری:

اشعار بی‌محتوا، دروغ‌ پردازی، آزار همسایگان، چشم و هم‌ چشمی هیات‌ ها.

بریده کتاب:

هدف آن بزرگوار، عبارت بود از انجام دادن یک واجب عظیم از واجبات دین، که آن واجب عظیم را هیچ کس قبل از امام حسین حتی خود پیغمبر انجام نداده بود. نه پیغمبر این واجب را انجام داده بود، نه امیرالمومنین، نه امام حسن مجتبی. آن واجب این است که اگر نظام اسلامی از خط اسلام خارج بشود، به وسیله‌ ی قدرتمندان، زورگویان، منافقان و … قیام برای بازگرداندن به وضع اول فرض و تکلیف است. این تکلیف حسین بن علی و ماهیت قیام عاشورا است.

 

بریده کتاب(۲):

زینب کبری شور عاطفه زنانه را همراه کرده است با عظمت، استقرار و متانت قلب یک انسان مومن و زبان صریح و روشن یک مجاهد فی سبیل الله و زلال معرفتی که از زبان و دل او بیرون می ‌تراود و شنوندگان و حاضران را مبهوت می‌ کند. عظمت زنانه‌ اش بزرگان دروغین ظاهری را در مقابل او حقیر و کوچک می‌ کند. عظمت زنانه یعنی این، یعنی مخلوطی از شور و عاطفه‌ ی انسانی، که در هیچ مردی نمی ‌توان این عاطفه ‌ی شورانگیز را سراغ داد. همراه با متانت شخصیت و استواری روح که همه‌ ی حوادث بزرگ و خطیر را در خود هضم می‌ کند و روی آتش گداخته شجاعانه قدم می ‌گذارد و عبور می‌ کند.
ص۳۹

بریده کتاب(۳):

شهادت شهدای کربلا نه فقط به خاطر تشنه بودنشان افضل از همه‌ ی شهادت ‌ها است. خیلی از شهدا تشنه از دنیا رفتند، بلکه فضیلت بیشتر شهدای کربلا به خاطر آن موقعیتی است که آن‌ ها در آن شهید شدند. در یک مقطع حساسی این اتفاق افتاد که اگر اتفاق نمی ‌افتاد طومار دین به کلی درهم پیچیده می ‌شد.

بریده کتاب(۴):

پیغمبر خدا فرمود: هر کسی ببیند که یک قدرتی وجود دارد که این حرام خدا را حلال کرده و حلال خدا را حرام کرده، عهد خدا را شکسته، در میان بندگان خدا با ظلم و باجور حرکت می‌ کند و عمل می ‌کند، هر کس این وضعیت را ببیند و علیه آن به زبان یا عمل اقدامی نکند، بر خدای متعال فرض است که این آدم بی‌ تفاوت را هم ببرد همان جایی که آن جائر است.
ص۲۶

بریده کتاب(۵):

حسین بن علی به همه‌ ی مسلمانان بلکه به همه‌ ی آزادگان عالم ولو غیر مسلمان، این درس را داد که اگر شرف انسان، آزادگی انسان و آرمان‌ های انسان و برای مسلمانان، دین آنان در معرض خطر قرار گرفت، دفاع از دین در سخت ‌ترین شرایط و با سخت ‌ترین مقدمات یک فریضه ی اسلامی و یک فریضه‌ ی انسانی است.

بریده کتاب(۶):

در دوره نهضت آن ‌قدر به امام گفتند: آقا این جوان ‌ها از بین می‌ روند، این طور کشته می ‌شوند، مملکت خراب می‌ شود! اما ایشان صبر کرد. صبر کردن در مقابل این خیرخواهی های ناشیانه کار بسیار عظیمی است. صبر کردن خیلی قدرت می‌ خواهد. همه‌ ی صبر در مقابل فشارها و مصائب جسمانی نیست. صبر کردن در مقابل فشارهای مصلحت‌ طلبی و مصلحت‌ جویی و رها نکردن راه روشن و رشد آن، صبر عظیم و جمیلی است که امام حسین انجام داد.

بریده کتاب(۷):

یگانه علاج امروز دنیا همین است که درس حسین بن علی را بفهمند و به آن عمل کنند و ما ملت مسلمان ایران اگر همین توفیق را پیدا کنیم که این درس را برای مردم دنیا تشریح کنیم و به دنیا نشان بدهیم، بزرگ ‌ترین خدمت را به آگاهی ملت‌ های مظلوم کردیم‌.

بریده کتاب(۸):

ما شهادت را که در شرع مقدس می ‌شناسیم، معنایش این است که انسان به دنبال هدف مقدسی که واجب یا ارجح است، برود و در آن راه، تن به کشتن هم بدهد.
این، آن شهادت صحیح اسلامی است.
ص۱۰

بریده کتاب(۹):

شهادت تو، جهاد تو و ایستادگی تو، اسلام را رونق داد و دین پیامبر را جان تازه بخشید.
اگر آن شهادت نبود، از دین پیغمبر چیزی باقی نمی ‌ماند.
امروز دل ‌های ما هم مشتاق حسین بن علی و آن ضریح شش گوشه و آن قبر مطهر است.
ص۳

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">